Maaltijdbezorgingsdienst DoorDash gaat een nieuw merk bezorg-robots gebruiken

De Amerikaanse maaltijdbezorgingsdienst DoorDash gaat een nieuw merk bezorg-robots gebruiken om maaltijden bij klanten te bezorgen. De Amerikaanse concurrent van Thuisbezorgd.nl werkt nu naast Starship Technologies ook samen met robotfabrikant Marble.

 

Sinds begin 2017 is Doordash al aan het testen met robots van Starship Technologies.  Het bedrijf is enthousiast over de resultaten.

“We zijn opgewonden over de vooruitgang die we tot nu toe hebben geboekt. Daarom hebben we de bezorging met robots uitgebreid naar vier steden in de VS (Redwood City, Washington DC, Sunnyvale en San Carlos).”

“We hebben geleerd van de sterke en zwakke punten van deze robots, de werking verbeterd en nieuwe technologie ontwikkeld om onze diensten met de software van de robot te koppelen.”

“Na het succes van onze bestaande pilots, kondigen we vandaag onze tweede robot/bezorging partnership met Marble aan, om leveringen in San Francisco te gaan testen.”

Marble robots zijn wat groter en robuuster, waardoor ze bruikbaar zijn voor meerdere orders. Net als de robot van Starship Technologies gebruikt de Marble robot LIDAR, een technologie voor autonome voertuigen.

De robot van Marble is een veelbelovende technologie, toch is Doordash het meest opgewonden over de manieren waarop ze haar robots kan inzetten om de menselijke bezorgers efficiënter en productief te maken, waardoor ze meer geld verdienen.

Bijvoorbeeld:
Hoewel grote robots grotere cateringorders kunnen transporteren, hebben deze soorten orders nog steeds een mens nodig om het eten in de robot te zetten en de bestelling in een cafetaria of vergaderzaal uit te leggen.

Voor deze leveringen kunnen de robots als een soort “autonome voedselkarretjes” dienen, waardoor het makkelijker en sneller wordt voor bezorgers om de maaltijd te vervoeren, de maaltijden eruit te halen en vervolgens verder te gaan naar de volgende levering.