Nvidia Isaac maakt bouwen en trainen van robots eenvoudiger

NVIDIA Isaac
Credit: NVIDIA

Met behulp van kunstmatige intelligentie gaat NVIDIA Isaac het voor ontwikkelaars makkelijker maken om intelligente robots te creëren.

Tijdens een keynote speech op de GPU Technology Conference in San Jose, Californië toonde het bedrijf de NVIDIA Isaac Robot Simulator.

De simulator maakt het mogelijk om robots te simuleren in gesimuleerde omstandigheden voordat ze in de echte wereld worden ingezet. NVIDIA levert zijn Jetson-based referentieplatform om het makkelijker te maken om een ​​slimme robot te maken.

NVIDIA CEO Jen-Hsun Huang introduceerde Isaac, een robot die hockey kan spelen, en legt uit hoe de robot deeplearning neurale netwerken kan gebruiken, om de beste manier te vinden om een ​​puck te schieten en zich daarna stap na stap te verbeteren.

“Robots gebaseerd op kunstmatige intelligentie kunnen een enorm grote rol gaan spelen in het verbeteren van ons leven, maar het bouwen en trainen ervan geeft nog aanzienlijke problemen,” zei Huang.

Tijdens de GPU Technology Conference, tonen meer dan 50 bedrijven hun robots, die gebaseerd zijn op het NVIDIA Jetson platform. Met Jetson is een snelle en efficiënte verwerking van complexe gegevens mogelijk over diverse randapparaten.

De robots kunnen verschillende taken uitvoeren zoals zoeken, redden, ondersteuning van ouderen en industriële automatisering van vervelende of potentieel gevaarlijke taken.

Normaal gesproken moeten robots eerst intensief getest worden alvorens ze daadwerkelijk ingezet kunnen worden. Het maken van prototypes is duur en niet praktisch.

Het creëren van de complete omgeving waarin een robot kan opereren, kan onveilig, tijdrovend en zeer complex zijn.

De Isaac robotsimulator brengt een oplossing door een AI-gebaseerd software platform te bieden waarmee ontwikkelaars robots trainen in een zeer realistische virtuele omgeving en die kennis dan over kunnen brengen naar real-world units.

Isaac is gebouwd op een verbeterde versie van Unreal Engine 4 van game ontwikkelaar Epic Games.  Het maakt gebruik van de geavanceerde simulatie-, rendering- en deep learning-technologieën van NVIDIA.

Werkend binnen deze virtuele omgeving kunnen ontwikkelaars uitgebreide testscenario’s opzetten met behulp van – deeplearning training – en simuleren ze vervolgens in minuten, wat anders maanden zou duren om te realiseren.

Zodra een simulatie bevredigend is voltooid, kan de informatie snel overgebracht worden naar echte robots. Ontwikkelaars kunnen dan de robot test methodologie herhalen of aanpassen en kennis tussen de twee omgevingen uitwisselen.

Aangezien simulaties binnen Isaac zeer realistisch zijn en snel kunnen worden uitgevoerd, zijn er minder aanpassingen nodig voor het eindproduct in vergelijking met de traditionele ontwikkeling van robots.